5:18 PM

Jangan Malu Mencari “rezeki”?

Tidak di nafikan pendapatan yang diperolehi melalui pekerjaan tetap tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan harian isi rumah mahupun peribadi setiap bulan. Di tambah pula dengan keadaan sara hidup dan harga barang yang semakin meningkat, ia pasti menambah bebanan kewangan kepada sesiapa saja.

Apatah lagi jika berstatus pelajar yang mana perbelanjaan harian hanya bergantung kepada keluarga, biasiswa,dan pinjaman tabung pendidikan semata-mata.

Antara penyelesaian masalah ini adalah dengan melakukan kerja sambilan atau kita cari inisiatif sendiri untuk mencebur diri dalam perniagaan secara kecil-kecilan. Tetapi faktor utamanya, kita tidak perlu berasa malu jika apa yang dilakukan boleh memberi kesenangan kepada kita dan mampu menghilangkan beban kewangan yang kita tanggung.

Bagaimanapun, banyak perkara yang perlu dipertimbangkan dan dikorbankan jika ingin melakukan kerja sambilan atau hendak melakukan perniagaan kecil-kecilan, jika memandangkan individu tersebut adalah pelajar. Banyak persoalan yang akan timbul. Adakah ia mendapat persetujuan keluarga? Persetujuan dari pihak kolej atau university di mana tempat mereka belajar? Dan banyak lagi yang perlu dipertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk bekerja secara sambilan…

Comment (1)

"rezeki"

mendalam tu..

Post a Comment