10:39 AM

Still new to Linux? Explore the IPTables Functionality... It's Powerful.



Adakah anda sudah cuba menggunakan linux? Bagi pengguna yang baru mencuba Linux, mungkin sukar bagi mereka membiasakan diri mereka dengan sistem operasi tersebut. Menggunakan linux bukanlah sesukar seperti yang difikirkan, malah ia lebih menarik dan mampu membuatkan anda terpegun dengan ciri-ciri dan kemampuan yang mampu ditunjukkan oleh linux. Salah satu ciri yang menarik dan berkuasa dalam linux adalah IPTables...

Apakah itu IPTables?

IPTables adalah suatu tools dalam sistem operasi linux yang berfungsi sebagai alat untuk melakukan filter (penyaringan) terhadap (trafic) lalulintas data. Secara sederhana digambarkan sebagai pengatur lalulintas data. Dengan iptables inilah kita akan mengatur semua lalulintas dalam komputer kita, baik yang masuk ke komputer, keluar dari komputer, ataupun traffic yang sekadar melawati komputer kita.

Command iptables

iptables [–t tables] [option] [rule] [target]

Contohnya:

iptables –P FORWARD ACCEPT

Apa yang mampu dilakukan dengan iptables?

Dengan kemampuan tools iptables ini, kita mampu melakukan banyak perkara dengan iptables. Yang paling penting adalah dengan iptables ini kita boleh membuat aturan (rule), untuk arus lalulintas data. Aturan aturan itu dapat mengcakupi banyak perkara, seperti saiz data yang boleh melawati, jenis paket/datagram yang dapat diterima, mengatur trafic berdasar asal dan tujuan data, forwarding, nat, redirecting, pengelolaan port, dan firewall.

Bagaimana gambaran lalulintas dalam sistem jaringan.

Lalu lintas dalam sistem jaringan digambarkan sebagai berikut:

Keterangan:


1. Data yang masuk ke dalam sistem komputer boleh melalui banyak jalan, biasanya melalui network interface. Boleh berupa card dan dapat pula berupa wifi lan atau yang lain. Setelah masuk sistem, maka data tersebut akan segera masuk ke dalam decission maker, yang menentukan bahawa data itu akan di proses ke dalam komputer (input) atau akan di lewatkan (forward).


2. Setelah data masuk, jika data tersebut mendapatkan rantai FORWARD maka akan segera masuk dalam aturan dalam rule FORWARD tersebut.


3. Jika data masuk ke dalam rantai input, maka data akan mengalami rule.

Untuk mendapatkan penerangan lanjut dan tutorial mengenai iptables bolehla klik link di bawah.

http://iptables-tutorial.frozentux.net/iptables-tutorial.html

http://iptables-tutorial.frozentux.net/iptables-tutorial.html.tgz

Comment (1)

apa tak de warna lain ke selain biru?

Post a Comment